poniedziałek, 11 października 2010


U nas w domu zawsze jadało się dużo różnego pieczywa a już od jakiegoś czasu coraz ciężej jest kupić w piekarniach taki tradycyjny smaczny chleb. Wciąż prubujemy coraz to nowych wypieków z lokalnych sklepików ale wciąż brakuje w nich 'tego' specyficznego smaku, który pamiętamy jeszcze z dzieciństwa... 

Ostatnio postanowiłam sobie więc, że nauczę się domowej sztuki piekarskiej. Naukę rozpoczęłam od przestudiowania chyba tysiąca stron i blogów o pieczeniu... Już nawet jestem stałą fanką kilku z nich... jednym z nich jest Pracownia Wypieków. Wszyscy pewnie znają Liskę i jej cudowny blog o pieczeniu i wszelkich jego aspektach.... Zaczytuję się w nim jak szalona!!! :) 

Dlatego postanowiłam, że rozpocznę swoją piekarską przygodę od zrobienia zakwasu, którego recepturę zaczerpnęłam właśnie od Liski. Dzisiaj mój zakwas ma już siedem dni i miewa się bardzo dobrze, bąbluje i pracuje że hej.... 
Nie będąc pewna swoich umiejętności piekarskich (jak kiedyś upiekłam murzynka to nie wiadomo dlaczego trzeba go było pić z kubeczków.. hehehehe) zaczęłam od najprostszego chlebka, który znalazłam w Liskowej Pracowni. Nie ukrywam, że miałam niezłego stracha jak już leżał w piekarniku - przez prawie 40 minut pieczenia, w duchu powtarzałam sobie - 'Żeby się udał, zeby się udał...' :) 

Hurrraaaa!!! Krzycząc i tańcując w kuchni jak dziecko cieszyłam się ze swojego rezultatu - z zewnątrz wyglądał pięknie, rumianie i chrupiąco.... Po chwili studzenia stwierdziliśmy z Jarkiem, że czas najwyższy sprawdzić co jest w środku... w końcu nie na darmo stare porzekadło mówi 'Nie oceniaj książki po okładce'. No i jakie było nasze zaskoczenie - UDAŁO SIĘ!!! Muszę się pochwalić, że wyszedł mi całkiem pyszny bochenek z nutą właśnie 'tego' specyficznego smaku z dzieciństwa. I to wszystko dzięki Lisce i jej radom.



Biały chleb na zakwasie

500 g mąki pszennej (najlepiej chlebowej, ale może być dowolna mąka pszenna)
1 płaska łyżeczka soli
300 g wody
8 g świeżych drożdży
150 g zakwasu żytniego 

Wszystkie składniki łączymy, najlepiej przy pomocy miksera. Ciasto powinno być dosyć gęste.
Przykrywamy sciereczką i odstawiamy na 2 h.
Następnie przekładamy ciasto do keksówki (o pojemności 1 kg) lub formujemy bochenek albo bułeczki.
Spryskujemy olejem lub oliwą i posypujemy maką.
Odstawiamy do wyrośnięcia na 45-60 minut.

Piekarnik nagrzewamy do temp. 210 st C i pieczemy chleb ok. 40 minut (bułeczki mniej wiecej 20 minut).


Dziękuję Lisce za świetnego bloga - źródło inspiracji i skarbnicę wiedzy o chlebie...

6 komentarzy:

  1. PIEKNY CHLEBEK !!!
    ach jak on musi smakowac wspaniale:)

    OdpowiedzUsuń
  2. cudowny...
    wypieczony. kuszący. piekny.
    a przede wszystkim fenomenalny bo domowy.
    z uczuciem pieczony. z całym sercem.

    OdpowiedzUsuń
  3. przy takich prostych drożdżowych chlebach polecam użyć do wyrabiania lodowatej wody i wstawianie ciasta na wyrastanie do lodówki (gdzieś na 18-24h i ew. odgazowanie ciasta raz lub dwa w trakcie). drożdże dłużej pracują i produkują więcej chlebowego "smaku". poza tym miąższ będzie lepszy a skórka bardziej chrupiąca.
    imho po dwóch czy trzech godzinach wyrastania chleb jest bez smaku.

    OdpowiedzUsuń
  4. O qrcze... :D Mój pierwszy bochenek nawet w połowie nie był tak udany. :D
    Naprawdę jestem pod wrażeniem. :)
    Dziękuję za odwiedziny na Pieprzu. :) Pozdrawiam i życzę całego mnóstwa kolejnych tak wspaniałych piekarniczych wypieków. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wszystkim pięknie dziekujemy za komplementy!!

    Yemu! Swietna rada - napewno wykorzystam nastepnym razem. To byl moj pierwszy bochenek na swiezo wychodowanym zakwasie wiec wszystko jeszcze przede mna... Ale jestem otwarta na wszystkie rady od fachowcow bo zaczyna mi to sprawiac wielka satysfakcje!!

    Małgosiu, do ciebie zaglądam codziennie i nie ukrywam, ze Twoj blog byl dla mnie nie lada inspiracja do rozpoczecia wlasnego. Bardzo dziekuje za mile slowa. I zycze zdrowka.

    OdpowiedzUsuń
  6. też zaczynałam z chlebem od Liski :)
    nie ma to jak dobry, domowy chleb! ostatnio tylko zakwasowce piekę :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...